Manualne skrzynie biegów w dzisiejszej motoryzacji

0
218
dobra skrzynia biegów

Żyjemy w bardzo ciekawych czasach dla motoryzacji. W dobie szybkiego postępu technologicznego jesteśmy świadkami tego, jak manualne skrzynie biegów są wypierane przez automatyczne. Są co raz bardziej płynne, bezproblemowe i łatwe w obsłudze. W wielu ekskluzywnych modelach manualne skrzynie biegów nie są dostępne nawet w opcji. Automaty znajdują zastosowanie również w małych, miejskich autach, gdzie świetnie sprawdzają się na przykład w korkach.

Co dalej z manualnymi skrzyniami?

Mamy świadomość tego, iż konwencjonalne, spalinowe samochody w końcu odejdą i możemy się wyłącznie zastanowić kiedy to nastąpi. Wraz z nimi będziemy musieli pożegnać manualne skrzynie biegów, pomruk silnika i cały szereg innych mechanicznych odczuć. Przyczyny takiego stanu rzeczy są rozmaite – od postępu technologicznego przez ekologię i politykę, oraz ten jeden, najważniejszy i niezachwiany – kończące się i nieodnawialne złoża ropy. Technologia jest tak naprawdę gotowa na tą zmianę, ba, marki takie jak Tesla udowadniają, iż elektryczny samochód może zawstydzić nie jeden spalinowy super samochód. Ale to nie jest tak proste jak się wydaje. Bowiem takim autom niezależnie od osiągów brakuje czegoś. Mianowicie pedału sprzęgła i basowego dźwięku pracującego spalinowego motoru.

Nie wszystko stracone, czyli podejście producentów do manualnych przekładni

Istnieją jednak marki, zazwyczaj o sportowym charakterze, które to rozumieją i przychodzą z pomocą. Warto tu przytoczyć sytuację chociażby Jaguara F-Type. Globalny dyrektor Jaguara – Adrian Hallmark już przed premierą otwarcie mówił o tym, że manualna skrzynia biegów nadaje samochodowi charakteru. F-Type’a do dzisiaj możemy kupić z właśnie taką przekładnią. Pozostaje mieć nadzieję, że taki stan rzeczy utrzyma się do czasu premiery drugiej generacji modelu. Jaguar nie jest odosobniony, samochody takich marek jak Porsche również oferują taką opcję.

Poza tym na rynku dobrze radzą sobie modele, których prawdziwi automaniacy nigdy nie kupią z „automatem”, są to chociażby model MX-5 Mazdy i Toyoty GT86. Dwa purystyczne modele, które dają nam do zrozumienia, że nawet dzisiaj producenci zdają sobie sprawę z tego co „kręci” nas najbardziej. Pozostaje mieć nadzieję, że będziemy mieli mogli cieszyć się jazdą z „manualem” jak najdłużej.