Innowacyjne rozwiązania technologiczne pozwalają zapomnieć o wielu trudach życia codziennego. Nieustanna automatyzacja przyczynia się do zredukowania ilości wykonywanych czynności oraz zastępuje ludzkie działanie. Rynek motoryzacyjny jest szczególnie bliski zagadnieniom związanym z nowoczesnymi technologiami. Automatyczne skrzynie biegów, choć znane od dobrych kilkudziesięciu lat, przeżywają obecnie swego rodzaju drugie życie. To świetne ułatwienie codziennej jazdy, które czasami daje niepokojące objawy.
Szarpanie skrzyni biegów
Wielu kierowców z pewnością docenia udogodnienie w postaci automatycznej skrzyni biegów. Brak konieczności ręcznej zmiany przełożeń to niewątpliwy atut tego rozwiązania. Płynnie zmieniający biegi samochód bez konieczności ręcznego manewrowania gałką zmiany biegów to same atuty. Niemniej jednak, w trakcie eksploatacji samochodu, wszystkie podzespoły ulegają zużyciu. Opisywany element nie jest tu wyjątkiem i też potrafi sprawić przykrą niespodziankę.
Sytuacja robi się poważna w momencie, gdy użytkownik zauważy, że automatyczna skrzynia biegów wydaje drgania na D. Taki stan rzeczy zwiastuje, że dzieje się coś niepożądanego z tym podzespołem. Przełożenie Drive krótko mówiąc służy do jazdy naprzód. Wybranie tej opcji powinno cieszyć kierowcę bezproblemową jazdą do określonego celu. Jeśli tak nie jest, wówczas należy zastanowić się nad głębszą diagnostyką.
Drgania automatycznej skrzyni biegów na przełożeniu D mogą świadczyć o wielu innych usterkach. Przede wszystkim należy:
- sprawdzić poziom oleju w skrzyni, który może być głównym prowodyrem nieprawidłowego zachowania. Jeśli użytkownik jest pewien, że pracujący olej jest świeży i posiada odpowiednie parametry, wówczas problemu należy szukać głębiej.
- zastanowić się nad stanem technicznym poduszek silnika, które, jeśli są zerwane, mogą dawać opisywane objawy.
- sprawdzić, czy czasami zużyciu nie uległo sprzęgło hydrokinetyczne, bądź dwumasowe koło zamachowe.
Abstrahując od problemu można zauważyć, że powyższe czynności wymagają odpowiedniej wiedzy na temat mechaniki samochodowej. W związku z tym każda z opisywanych sytuacji wymaga odwiedzenia warsztatu celem dalszej diagnostyki.
Jak rozpoznać zużyte elektrozawory?
Szarpanie to nie jedyny problem z jakim mogą spotkać się kierowcy samochodów wyposażonych w automatyczne skrzynie biegów. Dzisiejsze podzespoły, choć ułatwiają codzienną eksploatację, to są zbudowane w skomplikowany sposób, który w możliwie najlepszy sposób ma przyczynić się do wzrostu komfortu jazdy.
Jednymi z elementów, jakie potrafią sprawić niemiłą niespodziankę są elektrozawory
Ich zużycie wynika z naturalnej eksploatacji. I choć z założenia uważane są za trwały element, to nie oznacza to, że ich żywotność skończy się wraz z oddaniem samochodu na złom. Stan elektrozaworów można sprawdzić m.in. poprzez opór cewki. W tym celu należy odłączyć wtyczkę od sterownika i zmierzyć opór między pinami. Jest to zadanie, które najlepiej zlecić zaufanemu mechanikowi. Elektrozawory w automatycznej skrzyni biegów dają objawy awarii wynikającej najczęściej ze zużycia. Przede wszystkim można spotkać się z sytuacją, w której na desce rozdzielczej pojawi się błąd, tzw. check engine sugerujący, że należy sprawdzić konkretny element. Stanie się tak m.in. w momencie, gdy elektrozawór ulegnie zablokowaniu. Nie ma tutaj znaczenia marka oraz model samochodu.
Takie objawy mogą wystąpić w automatycznej skrzyni biegów Audi A6 C5, ale też w każdym innym samochodzie wyposażonym w ten podzespół.
Co więcej, elektrozawory są bardzo wrażliwe na opiłki. Przedostanie się ich do skrzyni biegów spowodować kosztowną awarię całej mechatroniki. Zanieczyszczone elektrozawory mogą również dawać objawy szarpania podczas zmiany biegów. Niezależnie od sytuacji, warto odwiedzić mechanika, bowiem koszty naprawy całkowicie uszkodzonego elementu nierzadko przekraczają nawet 5 tys. zł. Wszystko dlatego, że w wielu skomplikowanych skrzyniach element jest nierozbieralny, w związku z czym awaria zmusza do generalnego demontażu.