Najpierw naciskamy pedał hamulca i uruchamiamy silnik. Następnie, trzymając wciśnięty hamulec, wybieramy żądany tryb jazdy – D (Drive) do jazdy w przód lub R (Reverse) do cofania. Po zwolnieniu hamulca auto zacznie się powoli toczyć. W trybie P (Park) samochód jest zablokowany, wykorzystujemy go podczas postoju. By ruszyć dynamicznie, wciskamy pedał gazu, a skrzynia automatycznie dobierze odpowiednie przełożenia.
Bezpieczne ruszanie z miejsca w samochodzie z automatyczną skrzynią biegów wymaga szczególnej uwagi i przestrzegania kilku porad. Prawidłowa procedura rozpoczyna się od upewnienia się, że silnik jest odpowiednio rozgrzany. Kierowcy przesiadający się z manualnej skrzyni często popełniają podstawowe błędy, które mogą prowadzić do przedwczesnego zużycia elementów układu przeniesienia napędu.
Najważniejsze zasady bezpiecznego ruszania automatyczną skrzynią biegów w nowoczesnych samochodach
Rozpoczynając jazdę samochodem z automatyczną przekładnią, musimy pamiętać o właściwej sekwencji działań. Najpierw musimy uruchomić silnik przy wciśniętym pedale hamulca i dźwigni w pozycji „P”. Następnie trzeba odczekać parę sekund, aby olej w skrzyni biegów osiągnął odpowiednie ciśnienie. Jest to ważne w przypadku hydrokinetycznego sprzęgła. Wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy, że gwałtowne ruszanie może prowadzić do uszkodzenia przekładni.
Praktyczne dobre rady dotyczące użytkowania automatycznej skrzyni biegów w codziennej jeździe
Trzeba zapamiętać następujące kroki przy ruszaniu:
- Sprawdzenie położenia selektora przed uruchomieniem silnika
- Wciśnięcie pedału hamulca i przytrzymanie go
- Przesunięcie dźwigni z pozycji „P” do „D” lub „R”
- Delikatne zwolnienie pedału hamulca
- Płynne dodanie gazu bez gwałtownych ruchów
Podczas codziennej eksploatacji szczególną uwagę musimy zwrócić na temperaturę oleju w skrzyni biegów (przede wszystkim w okresie zimowym). „Zimna skrzynia może pracować mniej odpowiednio i generować dodatkowe opory”. Dlatego przez pierwsze parę minut jazdy warto unikać dynamicznego przyspieszania – pozwoli to na osiągnięcie optymalnej temperatury roboczej wszystkich podzespołów.
Tutaj co musimy wiedzieć o trybach jazdy: Większość nowoczesnych automatycznych skrzyń biegów oferuje różne programy jazdy – ekonomiczny, sportowy oraz zimowy. Każdy z nich wyróżnia się innymi parametrami zmiany przełożeń i reakcji na gaz. W trybie sportowym zmiany biegów następują przy wyższych obrotach, daje to dynamiczniejszą jazdę, a także większe zużycie paliwa. Tryb ekonomiczny (ECO) optymalizuje pracę skrzyni pod kątem oszczędności – przełożenia zmieniane są przy niższych obrotach, a reakcja na pedał przyspieszenia jest łagodniejsza.
Jak jeździć samochodem z automatyczną skrzynią biegów w korku i pod górę – dobre rady
W samochodzie z automatyczną skrzynią biegów najważniejszą zasadą podczas ruszania w korku jest zachowanie odpowiedniej odległości od poprzedzającego pojazdu. Należy trzymać dystans minimum 2-3 metry, co pozwala na płynne ruszanie bez wymogu gwałtownego hamowania. Podczas jazdy w korku warto korzystać z funkcji pełzania (creeping), która polega na powolnym toczeniu się samochodu po zwolnieniu pedału hamulca.
Podczas ruszania pod górę w automacie podstawowe jest użycie hamulca nożnego, a nie ręcznego. Należy najpierw wcisnąć pedał hamulca, a następnie delikatnie dodawać gazu, jednocześnie zwalniając hamulec. Trzeba też pamiętać o funkcji Auto Hold (jeśli samochód ją ma), która automatycznie utrzymuje pojazd w miejscu na wzniesieniu. W niektórych sytuacjach pomocne może być także włączenie trybu manualnego lub sportowego, który daje nam lepszą kontrolę nad przełożeniami skrzyni biegów.
Istotne jest także, aby nie używać jednocześnie prawej nogi na pedale gazu i hamulca, gdyż może to doprowadzić do uszkodzenia skrzyni biegów lub przegrzania hamulców.
Ruszanie automatem zimą – technika bezpiecznej jazdy w trudnych warunkach
Prowadzenie samochodu z automatyczną skrzynią biegów zimą wymaga szczególnej uwagi i znajomości odpowiednich technik. Ważne jest zachowanie płynności ruchów i delikatne operowanie pedałem przyspieszenia, aby uniknąć poślizgu kół. Przed rozpoczęciem jazdy musimy dokładnie odśnieżyć pojazd i rozgrzać silnik przez około 2-3 minuty. Zasadnicze jest sprawdzenie stanu opon zimowych i upewnienie się, że są odpowiednio napompowane.
- Zawsze odśnież całe auto, szyby
- Sprawdź stan wycieraczek i płynu do spryskiwaczy
- Rozgrzej silnik przed jazdą
- Utrzymuj większy odstęp od innych pojazdów
- Unikaj gwałtownych manewrów
- Kontroluj prędkość na zakrętach
- Miej przygotowany zestaw awaryjny
Podczas ruszania w trudnych warunkach zimowych warto wykorzystać tryb manualny automatu, jeśli pojazd jest w niego wyposażony. Pozwala to na lepszą kontrolę nad samochodem i zmniejsza ryzyko poślizgu. W sprawie utknięcia w śniegu, musimy delikatnie operować gazem, unikając zbyt intensywnego wciskania pedału. Jeśli auto ma tryb zimowy lub śniegowy, warto go aktywować, gdyż zmienia on charakterystykę pracy skrzyni biegów na bardziej odpowiednią do trudnych warunków.
Jak bezpiecznie ruszyć hybrydą z automatyczną skrzynią na mokrej nawierzchni – dla kierowców
Ruszanie samochodem hybrydowym z automatyczną skrzynią biegów w niedobrych warunkach atmosferycznych wymaga szczególnej uwagi i dobrego przygotowania. Najważniejszym elementem jest delikatne operowanie pedałem przyspieszenia – zbyt gwałtowne wciśnięcie może spowodować poślizg kół napędowych. W większości nowoczesnych hybryd warto wykorzystać dedykowany tryb jazdy na śliskiej nawierzchni, oznaczony często jako „Snow” lub „Wet”. System ten automatycznie dostosowuje charakterystykę pracy silnika i skrzyni biegów do trudnych warunków. Przed ruszeniem musimy upewnić się, że elektroniczny hamulec postojowy jest całkowicie zwolniony. Istotne jest także utrzymanie dobrego odstępu od poprzedzającego pojazdu – mokra nawierzchnia mocno wydłuża drogę hamowania. W kwestii hybryd z napędem na przednią oś, warto pamiętać o możliwości wykorzystania hamowania regeneracyjnego, które a jeszcze stabilizuje pojazd podczas ruszania. Dla zwiększenia bezpieczeństwa poleca się także wyłączenie systemu start-stop, jeśli pojazd jest w niego wyposażony.