Głównym zadaniem hydraulicznego konwertera momentu jest przenoszenie napędu z wału korbowego na wał wejściowy przekładni automatycznej. Urządzenie składa się z trzech elementów – pompy, turbiny oraz kierownicy. Płyn hydrauliczny przepływa między łopatkami poszczególnych kół, gdzie siła oraz moment obrotowy są odpowiednio przekazywane. Konwerter umożliwia płynną jazdę, jednak powoduje pewne straty energii poprzez poślizg pompy względem turbiny.
Konwerter momentu obrotowego to ważny element każdej automatycznej skrzyni biegów, który odpowiada za płynne przenoszenie mocy z silnika na układ napędowy. W sprawieieieie legendarnej przekładni PowerGlide, stosowanej przez dekady w amerykańskich pojazdach, konwerter pełni szczególnie niezłą rolę. Jest to hydrauliczne urządzenie, które zastępuje tradycyjne sprzęgło znane z manualnych skrzyń biegów, dają namc przy tym znacznie wyższy luksus użytkowania pojazdu. Zasada działania konwertera momentu opiera się na wykorzystaniu właściwości cieczy roboczej – oleju przekładniowego.
Budowa i zasada działania konwertera momentu w automatycznej skrzyni PowerGlide
Szczegółowa analiza współpracy elementów hydraulicznych w przekładni automatycznej PowerGlide
Konstruktorzy PowerGlide wykorzystali zaawansowane rozwiązania hydrodynamiczne, tworząc system składający się z pompy, turbiny i kierownicy. Pompa, połączona bezpośrednio z wałem korbowym silnika, wprawia w ruch olej przekładniowy. Turbina, będąca elementem wyjściowym konwertera, odbiera energię kinetyczną przepływającego oleju i przekazuje moment obrotowy do skrzyni biegów. Kierownica zaś optymalizuje przepływ oleju, zwiększając sprawność całego układu. Jest to bardzo skomplikowany proces, wymagający precyzyjnego zestrojenia wszystkich komponentów.
Ten genialny w swojej prostocie układ pozwala na automatyczne zwiększanie momentu obrotowego – nawet o 250% w stosunku do poziomy wejściowej (co stanowi jedną z największych zalet tego rozwiązania). Transformacja momentu obrotowego zachodzi dzięki wykorzystaniu zjawiska kawitacji hydraulicznej oraz efektu Venturiego. Zwróćmy uwagę, że aktualne rozwiązania bazują na tych samych zasadach, choć zostały mocno udoskonalone.
Tutaj najważniejsze cechy konwertera PowerGlide:
- Automatyczna regulacja przełożenia w zakresie 1:1 do 2.5:1
- Minimalizacja strat energii dzięki sprzęgłu blokującemu
- Zdolność do absorbowania drgań skrętnych silnika
- Wysoka trwałość eksploatacyjna (ponad 300 000 km)
- Możliwość przenoszenia znacznych momentów obrotowych
automatyzacja procesu przeniesienia napędu w PowerGlide stanowiła przełom w rozwoju motoryzacji. Przy zastosowaniu hydrokinetycznego konwertera momentu uzyskano nieosiągalną wcześniej płynność jazdy. System ten – choć może wydawać się archaiczny – do teraz stanowi podstawę działania faktycznych automatycznych skrzyń biegów (które wykorzystują bardziej zaawansowane wersje tego rozwiązania).
Budowa i działanie konwertera momentu obrotowego w skrzyni powerglide – jak działa hydrauliczne sprzęgło?
Konwerter momentu obrotowego w dwubiegowej automatycznej skrzyni biegów powerglide stanowi ważny element przeniesienia napędu, działający jako hydrauliczne sprzęgło. Składa się on z trzech głównych elementów: pompy, turbiny oraz kierownicy. Pompa jest połączona z wałem korbowym silnika i wymusza przepływ oleju, który następnie trafia na łopatki turbiny sprzężonej z wałem wejściowym skrzyni. Pomiędzy nimi znajduje się kierownica (stator), której zadaniem jest zmiana kierunku przepływu oleju. Konwerter powerglide pozwala na uzyskanie przełożenia wynoszącego około 2:1 przy starcie pojazdu, co mocno zwiększa moment obrotowy przekazywany na koła. Charakterystyczną cechą tego rozwiązania jest możliwość poślizgu między pompą a turbiną, co daje nam płynne ruszanie i eliminuje szarpnięcia. Konstrukcja ta, choć dosyć prosta, okazała się bardzo trwała i niezawodna, co powodówiło się do popularności skrzyni powerglide szczególnie w zastosowaniach sportowych, gdzie ceniono ją za wytrzymałość i przewidywalność działania.
Regeneracja konwertera momentu ZF 6HP26 – naprawa sprzęgła hydrokinetycznego automatycznej skrzyni biegów
Konwerter momentu w automatycznej skrzyni biegów ZF 6HP26 to ważny element odpowiadający za przenoszenie momentu obrotowego z silnika. Profesjonalna regeneracja konwertera momentu jest potrzebna przy pojawieniu się charakterystycznych objawów jego zużycia, np. szarpanie podczas ruszania czy głośna praca. Proces regeneracji obejmuje pełną diagnostykę, demontaż oraz wymianę zużytych elementów. Najczęstsze powody awarii to zużycie łożysk, uszkodzenie sprzęgła blokującego oraz degradacja oleju ATF.
Kroki do regeneracji konwertera:
- Demontaż i szczegółowa weryfikacja stanu technicznego elementów
- Wymiana łożysk, uszczelniaczy i sprzęgła blokującego
- Kontrola wyważenia i test szczelności po regeneracji
Prawidłowo przeprowadzona regeneracja konwertera momentu ZF 6HP26 pozwala przywrócić jego pełną sprawność i daje nam płynną pracę automatycznej skrzyni biegów. Koszt takiej usługi jest mocno niższy niż zakup nowego konwertera, a przy wykorzystaniu oryginalnych części zamiennych gwarantuje długotrwałą i bezawaryjną eksploatację.
Wymiana uszczelki konwertera w skrzyni steptronic – o naprawie
Uszczelka konwertera w automatycznej skrzyni biegów steptronic to element, który odpowiada za szczelność między konwerterem momentu obrotowego a obudową przekładni. Jej wymiana staje się konieczna, gdy pojawią się wycieki oleju w okolicy połączenia skrzyni z silnikiem. Typowe objawy uszkodzenia to plamy oleju pod samochodem, spadek poziomu oleju w skrzyni oraz charakterystyczne kapanie podczas postoju. Koszt samej uszczelki to około 50-150 zł, jednak całkowity koszt naprawy wraz z robocizną może wynieść od 800 do nawet 2000 zł. Proces wymiany wymaga demontażu skrzyni biegów, co zajmuje najczęściej 4-6 godzin pracy mechanika. Podczas naprawy poleca się także wymianę oleju w skrzyni oraz sprawdzenie stanu filtra. Trzeba pamiętać, że zignorowanie problemu może doprowadzić do poważniejszych uszkodzeń przekładni automatycznej i znacznie wyższych kosztów naprawy w przyszłości.