Nowa turbosprężarka – czy warto?

0
1069
turbosprezarka

Nowa turbosprężarka jest najdroższą opcją, gdy przytrafi nam się usterka turbiny w samochodzie. Zakup nowej turbosprężarki jest ekonomicznie uzasadniony w przypadku relatywnie nowych samochodów, w przypadku starszych aut nowa turbosprężarka może nie być najbardziej opłacalnym rozwiązaniem.

Jak nie uszkodzić nowej turbosprężarki?

Czasami dopiero co zamontowana nowa turbosprężarka ponownie ulega awarii, a serwis który wykonał naprawę stara się zrzucić winę na wadę fabryczną podzespołu. Tak naprawdę jednak przyczyną awarii nowej turbosprężarki może być źle wykonana naprawa, tzn. zamontowanie nowego podzespołu bez usunięcia przyczyn, które wcześniej doprowadziły do awarii. Najczęstszym powodem awarii turbosprężarek jest wadliwie smarowanie lub zanieczyszczony olej.

Prawdziwy fachowiec przed wymianą turbosprężarki na nową powinien rozebrać i dokładnie zbadać stan uszkodzonej, starej części. Dzięki dokładnym oględzinom mechanik może w przybliżeniu określić przyczynę awarii i usunąć ją przed założeniem nowej turbosprężarki, dzięki czemu unikniemy jej ponownego, przedwczesnego zużycia.

Ślady zużycia turbosprężarki

Na podstawie śladów pozostałych na poszczególnych elementach turbosprężarki doświadczony mechanik powinien stwierdzić, czy powodem awarii był np. źle dobrany lub zanieczyszczony olej, niewystarczające smarowanie wynikające ze zbyt niskiego ciśnienia oleju lub niedrożnych przewodów olejowych lub zbyt duża domieszka paliwa w oleju. Jeśli uszkodzona turbosprężarka nie zostanie poddana odpowiedniej diagnozie, ryzyko ponownego uszkodzenia po zamontowaniu nowej turbosprężarki jest naprawdę wysokie.

Podsumowując, sama diagnoza iż, turbosprężarka uległa uszkodzeniu nie jest wystarczająca. Przed montażem nowej turbosprężarki mechanik musi dokładnie zdiagnozować przyczynę uszkodzenia poprzedniej turbosprężarki i ją usunąć.

W profilaktyce uszkodzeń turbosprężarki istotne jest dobre smarowanie, należy używać olejów i filtrów wysokiej jakości oraz wymieniać je co najmniej tak często, jak zaleca producent lub nawet skrócić zalecany czas między wymianami.