Szarpanie podczas przyspieszania w automatycznej skrzyni biegów może wynikać z kilku powodów – uszkodzenia sprzęgła, nieprawidłowego poziomu oleju przekładniowego, awarii sterownika lub zuźycia części mechanicznych przekładni. Często problem pojawia się przy zimnym silniku lub podczas wykonywania manewrów parkingowych. Podstawowe działania to sprawdzenie poziomu i jakości oleju w skrzyni oraz diagnostyka komputerowa. Gdy występuje metaliczny dźwięk lub wibracje podczas zmiany biegów, musimy niezwłocznie udać się do serwisu. Koszt naprawy może wynieść od 500 zł do nawet kilkunastu tysięcy.
Problemy z automatyczną skrzynią biegów potrafią odpowiednio zepsuć przyjemność z jazdy samochodem. Szarpanie podczas przyspieszania to jeden z najczęstszych objawów nieprawidłowego działania przekładni automatycznej. Ten niepokojący symptom może wskazywać na różnorodne usterki – od drobnych problemów z płynem ATF, po poważne uszkodzenia mechaniczne. Zanim udamy się do mechanika, warto poznać najczęstsze powody występowania tego zjawiska.
Najważniejsze powody szarpania automatycznej skrzyni biegów podczas dynamicznej jazdy
Podstawowym powodem szarpania może być nieprawidłowy poziom lub jakość oleju przekładniowego. Zanieczyszczony lub zużyty płyn ATF traci swoje właściwości smarne i hydrauliczne, co prowadzi do nieprawidłowej pracy sprzęgieł oraz innych elementów mechanicznych. Diagnostyka powinna zacząć się właśnie od sprawdzenia stanu oleju – jego barwy, zapachu i poziomu. Wymiana płynu wraz z filtrem często rozwiązuje problem (przede wszystkim gdy ostatni serwis był wykonany dawno temu).
Najczęstsze objawy wskazujące na poważne problemy z automatyczną przekładnią
Szarpanie podczas zmiany biegów może świadczyć o następujących usterkach:
- Uszkodzenie konwertera momentu obrotowego
- Zużycie tarcz sprzęgieł i hamulców
- Awaria sterownika elektronicznego TCM
- Nieprawidłowe ciśnienie w układzie hydraulicznym
- Uszkodzenie mechaniczne elementów przekładni
Szczególnie niepokojące są sytuacje, gdy szarpanie występuje razem z innymi objawami – jak metaliczne stuki czy opóźniona reakcja na wciśnięcie pedału gazu. „Przeciąganie” biegów i ich niepłynna zmiana mogą wskazywać na dezynchronizację pracy poszczególnych elementów skrzyni. W takich przypadkach konieczna jest diagnostyka komputerowa połączona z pomiarem ciśnień roboczych.
Problematyka automatycznych skrzyń biegów jest bardzo złożona ze względu na skomplikowaną budowę tych podzespołów. Nowoczesne przekładnie automatyczne mają setki precyzyjnych elementów mechanicznych współpracujących z zaawansowaną elektroniką. Każde odstępstwo od normy – czy to w działaniu elektrozaworów, czy też w przepływie oleju przez kanały hydrauliczne – może skutkować nieprawidłową pracą. Dlatego pilne jest częste serwisowanie skrzyni zgodnie z zaleceniami producenta (najczęściej co 60-80 tysięcy kilometrów).
Szarpanie skrzyni automatycznej przy zmianie biegów – powody i rozwiązania problemu
Szarpanie skrzyni automatycznej to jeden z najczęstszych problemów, z jakimi borykają się właściciele samochodów wyposażonych w automatyczną przekładnię. Zjawisko to może być sygnałem poważnych usterek mechanicznych, które wymagają natychmiastowej diagnozy i naprawy. Główną powodówą szarpania jest najczęściej nieprawidłowa praca układu hydraulicznego, który odpowiada za płynną zmianę przełożeń. Problem może także wynikać ze zużycia sprzęgła lub złego stanu oleju przekładniowego.
Podstawowe powody szarpania skrzyni automatycznej:
- Zanieczyszczony lub stary olej w skrzyni biegów
- Uszkodzenie czujników lub sterownika skrzyni
- Mechaniczne zużycie elementów przekładni
Regularna wymiana oleju przekładniowego zgodnie z zaleceniami producenta może zapobiec wielu problemom. W sprawie wystąpienia szarpania musimy niezwłocznie udać się do specjalisty, który przeprowadzi diagnostykę komputerową i sprawdzi stan mechaniczny skrzyni. Ignorowanie problemu może doprowadzić do całkowitego uszkodzenia przekładni, co wiąże się z kosztowną naprawą lub wymianą na nową jednostkę.
Szarpanie automatycznej skrzyni DSG – powody i najczęstsze usterki
Automatyczna skrzynia DSG (Direct Shift Gearbox) to zaawansowany technologicznie mechanizm, który może sprawiać problemy z szarpaniem podczas jazdy. Główną powodówą szarpania jest najczęściej zużycie sprzęgła dwumasowego, które odpowiada za płynną zmianę biegów. Problem może także wynikać z nieodpowiedniej jakości oleju przekładniowego lub jego zbyt długiego okresu eksploatacji. W skrzyniach DSG 7-biegowych występują także usterki mechatroniki, która steruje pracą przekładni. Objawia się to szarpnięciami podczas ruszania i zmiany przełożeń. Czynnikiem wpływającym na pojawienie się szarpania jest szyk jazdy kierowcy – gwałtowne przyspieszanie i częsta zmiana biegów mogą przyspieszać zużycie elementów skrzyni. Regularna wymiana oleju (co 60 000 km), odpowiednia eksploatacja oraz szybka reakcja na pierwsze objawy nieprawidłowej pracy skrzyni mogą mocno wydłużyć jej żywotność. W kwestii wystąpienia szarpania musimy niezwłocznie udać się do specjalistycznego serwisu, by uniknąć poważniejszych i kosztowniejszych napraw w przyszłości.