Głośna praca skrzyni biegów zawsze powinna nas zaniepokoić. Często głośna praca skrzyni biegów świadczy o zużytej przekładni, a im dłużej zwlekamy z interwencją mechanika, tym zużycie obejmuje większa liczbę podzespołów. Należy pamiętać że naprawa skrzyni biegów w początkowej fazie usterki jest dużo prostsza i tańsza, niż wtedy gdy będziemy naprawdę odwlekać i tym samym pozwolimy na postępowanie uszkodzeniom.
Głośne działanie przełożeń
Jedną z najczęściej występujących usterek stanowią awarie poszczególnych przełożeń skrzyni biegów. Niniejsza usterka jest zazwyczaj bardzo głośna i daje o sobie znać szeregiem różnych dźwiękowi od „dudnienia”, „wycia” po „szum” które możemy usłyszeć w trakcie jazdy. Jeżeli słyszysz wydobywające się ze skrzyni biegów nietypowe odgłosy zapytaj swojego mechanika o poradę, być może wykryta na wczesnym etapie usterka pozwoli na minimalizację kosztów naprawy.
Czy tylko „manuale” ?
Problem głośnej pracy skrzyni biegów nie dotyczy wyłącznie skrzyni manualnych, często pojawia się również w skrzyniach automatycznych, z natury bardziej rozbudowanych. Musimy pamiętać że w automatycznych skrzyniach biegów zużyciu ulegają również koła zębate i łożyska, ale także wiele innych podzespołów. Głównie z powodu niewystarczającego serwisu, odwlekania wymian oleju lub dużego przebiegu. Także wszelkie odstające od normy zachowania nie służą automatycznej skrzyni biegów i mogą przyczynić się do jej przegrzania oraz uszkodzenia. Do takich zachowań należą między innymi gwałtowne próby wyciagnięcia pojazdu z zaspy śnieżnej, holowanie zbyt ciężkiej przyczepy a nawet zbyt agresywna jazda samochodem.
A może to inne podzespoły ?
Często odgłosy mylnie odbierane jako głośna praca skrzyni biegów świadczyć może o uszkodzeniach innych podzespołów w naszym samochodzie. Hałasy mogą dochodzić między innymi ze sprzęgła, którego naprawa jest znacznie prostsza i tańsza niż skrzyni biegów. Hałas dobiegać może również w trakcie jazdy z powodu uszkodzonej opony lub łożyska jednego z przednich kół.